Feeds:
Posts
Comments

Bismillahirrahmanirrahim

Pertama sekali, ucapan maaf ditujukan buat seorang sahabat atas kelewatan mengeluarkan entri ini kerana beberapa masalah yang perlu diselesaikan terlebih dahulu. Alhamdulillah, setelah bertungkus lumus bergelut dengan masalah, akhirnya dipertemukan juga jalan penyelesaiannya.
Saya ingin mengulas sebuah rancangan radio saya dengar baru-baru ini, rancangan bertajuk ‘Duniaku Buku’ yang ke udara di stesen IKIM.FM. Perbincangan yang saya rasa amat signifikan kerana isu ini nampak kecil, tetapi kesanya amat besar khususnya dalam keberkesanan penyampaian dakwah.

Sebelum itu, saya ingin lontarkan senario masyarakat sepertimana yang dikatakan oleh Ustaz Zawawi untuk sama-sama kita fahami :

“ Masyarakat kita seandainya diberikan 50 ringgit, kemudian diminta untuk memulangkan semula duit itu, yang dipulangkan tidak pernah akan terlebih menjadi 60 ringgit. Kebiasaannya akan berkurang. Akan tetapi andai diberikan kepada mereka satu berita, kebiasaannya berita itu akan bertambah daripada seseorang kepada seseorang yang lain. Tidak pernah pula akan berkurang…jarang pula tiada perubahan ”

Walaupun senario di atas boleh dipertikaikan kesahihannya, namun dari segi mesej yang ingin disampaikan jelas, bahawa terdapat sesetengah di antara kita yang suka mencari modal murahan.Maksud saya, menambah-nambah sesuatu berita yang didengari agar berita itu menjadi lebih hangat dan sensasi, mungkin juga kerana ada agenda yang tersendiri. Contoh yang paling mudah, kita lihat bagaimana dunia hiburan yang tidak pernah lekang daripada gosip dan kisah-kisah hangat sepertimana yang terpampang di dada-dada akhbar mahupu internet. Sesetengah daripadanya mungkin betul, sesetengah daripadanya mungkin tidak, malah mungkin terdapat elemen-elemen tambahan yang sengaja direka-reka. Gramatis, dramatis, suspens dan sebagainya. Itu adalah contoh mudah bagaimana kita ingin mengaitkan realiti sebenar budaya ‘tambah-mebambah’ dikalangan masyarakat. Namun tidak dnafikan, kisah-kisah lagenda,penglipur lara misalnya mempunyai unsur-unsur ‘tambahan’ .Cerita-cerita ini disampaikan secara turun temurun, daripada mulut ke mulut, tiada catatan mahupun rekod yang sahih. Maka tidak mustahil apa yang kita terima sekarang, mungkin berbeza dengan apa yang sebenarnya terjadi.

Apa yang dirisaukan, seandainya budaya ini turut diamalkan oleh golongan-golongan pendakwah bagi meyampaikan kalimah Allah dimuka bumi. Maka seharusnya mesej yang ingin disampaikan perlu bersumberkan daripada sumber-sumber yang sahih, tidak lebih dan tidak kurang daripada yang asli. Tidak kira samada berdakwah melalui bidang penulisan, hiburan,lakonan, ceramah dan seumpamanya, perkara pokok yang perlu kita ambil perhatian adalah daripada mana kita dapatkan maklumat tersebut. Adakah melalui sumber yang terbukti sahih? atau adakah daripada sumber yang diragui kesahihannya? atau adakah daripada sumber-sumber yang sengaja direka oleh musuh-musuh islam untuk menjatuhkan umat islam. Ini adalah penting untuk mengelakkan kekeliruan dalam masyarakat.

Antara contoh yang paling mudah adalah dalam penyampaian sirah dan hadith. Oleh kerana kita tidak berada dizaman ketika mana Rasulullah masih hidup, amat sukar untuk kita mengetahui bagaimana sebenarnya gaya hidup yang diamalkan oleh rasulullah. Oleh sebab itu, sumber rujukan yang kita gunakan untuk mengetahui perkara ini sudah tentulah daripada Al-Quran serta hadith-hadith yang Sahih. Tanpanya, sudah tentu sukar untuk kita membayangkan bagaimana keadannya bukan? Realitinya, buku-buku mahupun artikel-artikel bertemakan sirah begitu banyak sekali dipasaran,namun sebagai seorang yang cintakan rasulullah, kita harus pastikan bahawa kisah-kisah yang disampaikan merujuk kepada sumber-sumber atau sanad yang sahih. Hal ini kerana di zaman ini, begitu banyak sekali kisah-kisah yang kononnya dikatakan sirah, tetapi apabila disemak, mengandungi unsur-unsur tambahan. Misalnya hujah – hujah diambil daripada hadith-hadith maudu’,ataupun hadith-hadith yang tidak disertakan sekali sanadnya, diselitkan pula dengan kisah-kisah isra’iliyat – kisah-kisah yang direka oleh orang yahudi untuk kepentingan mereka sendiri, bukan kisah benar..serta bermacam-macam lagi.

Cuba fikirkan, apa salahnya jika kita terpaksa mengambil masa yang lama dalam mencari kebenaran sesuatu maklumat seandainya kita yakin ilmu yang bakal diperoleh itu benar-benar sahih dan tepat, bukankah itu lebih utama? Manfaatnya dapat dikongsi bersama. Berbanding jika terus mempercayai sesuatu yang belum sahih kebenarannya secara membuta tuli lalu terus disampaikan kepada orang lain tanpa memikirkan kesannya. Bukankah ianya seolah-olah menyebarkan berita palsu? Apa akan terjadi jika ‘dakyah’ kita itu tiba-tiba tersebar luas. Siapakah yang harus bertanggungjawab? Maka, berhati-hatilah dalam menulis dan memahami sesuatu penulisan. Untuk sesuatu ilmu itu bermanfaat dan menjadi bekalan di alam barzakh kelak, sudah tentu ianya perlu diperoleh daripada sumber yang sahih dan benar. Seelok-eloknya, belilah buku-buku rujukan daripada kalangan para ulama’ muktabar agar kita mempunyai rujukan seandainya berlaku kekeliruan dalam sesuatu perkara.

Paling menakutkan andai para daie meletakkan emosi melebihi akal dalam penyampaian. Dikhuatiri akan wujudnya unsur ‘Lebih-lebih’ atau dalam bahasa inggeris disebut ‘exaggeration’. Mungkin kerana terlalu menghayati serta beremosi ketika menyampaikan sesuatu, secara tidak langsung menambahkan unsur-unsur atau kisah-kisah yang selari dengan emosi dan perasaannya ketika itu sedangkan pada asalnya mengikut sumber yang sahih, perkara yang terjadi tidaklah ‘sedahyat/sehebat’ seperti mana yang digambarkan. Sebab itu pentingnya kita untuk tidak mengikut emosi. Andai terlalu mengikut emosi, nafsu akan mula merajai diri. Sehingga ke satu tahap, kita rasa apa yang kita sampaikan adalah betul. Janganlah sehingga menghalalkan sesuatu yang haram semata-mata kerana ingin mengatakan tindakan kita betul. Jangan sehingga berlaku unsur fitna atau penipuan semata-mata kerana ingin menarik perhatian ramai. Salah tindakan itu. Malah boleh menimbulkan perpecahan. Justeru, bertindaklah dengan akal yang waras, bukan dari emosi yang membara dan tidak berpandu kepada petunjuk ilahi. Emosi boleh dijadikan ‘driving force’ dalam tarbiyah, namun emosi bukanlah sandaran utama. Yang penting akal yang berdasarkan wahyu ilahi.

Kesimpulannya, berhati-hatilah dalam menerima, mentafsir, serta menyampaikan maklumat. Lebih-lebih lagi maklumat yang berkaitan dengan isu-isu akidah, hadith nabi, hukum dan sebagainya. Perlunya kita untuk memastikan sesuatu maklumat itu sahih sebelum disampaikan kepada orang lain supaya tidak berlaku masalah nanti. Berhati-hatilah dalam berbicara, elakkan daripada mengumpat dan memfitnah kerana amalan itu bukan sahaja membawa kepada pergaduhan, permusuhan, serta perbalahan dikalngan masyarakat, malah sangat dicerca oleh Allah.

Nabi Muhammad saw termasuk orang yang sangat jarang berbicara, tetapi setiap kali berbicara pasti dipastikan kebenarannya. Setiap butir kata bagai untaian mutiara yang indah, berharga, bermanfaat. Bahkan bisa menembus, menggugah, menghujam, dan memiliki daya ubah hingga menjadi kebaikan bagi sesiapa pun yang mendengarnya. Mulut kita ini seperti corong teko. Teko hanya akan mengeluarkan isi yang ada. Kalau di dalamnya air bersih, yang keluar bersih. Kalau di dalamnya air kotor, yang keluar pun kotoran. Kerana itu bila kita ingin mengetahui darjat seseorang, lihatlah dari apa yang diucapkan dan dilakukannya.

“Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kamu kepada Allah dan katakanlah perkataan yang benar. (QS Al Ahzab [33]:70)

Rasulullah saw bersabda, “Siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir, maka hendaklah ia mengatakan yang baik atau diam”. Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

”Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang dikurniakan Allah kepada sebahagian kamu lebih banyak daripada sebahagian lain. (Kerana) bagi lelaki ada bahagian dari apa yang mereka usahakan dan bagi wanita pun ada bahagian dari apa yang mereka usahakan. Dan mohonlah kepada Allah sebahagian dari kurnia-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.” (An-Nisaa: 32)

Wallahua’lam

Bismillahirrahmanirrahim

Hari ini sudah masuk hari yang kedua berpuasa pada tahun 1430 Hijrah, fuh..sungguh pantas masa berlalu.

Berbuka puasa di Uni tadi memang merupakan acara yang ditunggu-tunggu, maklumlah..tidak perlu memasak untuk berbuka. Hanya perlu masak untuk sahur sahaja memandangkan “deria rasa” sudah kembali semula setelah seharian “dikunci”.

Ramai sungguh tetamu yang hadir pada majlis Iftar yang pertama tadi, Allah..terasa kesatuan disitu. Berjumpa dengan kawan2 baru dari pelbagai keturunan, bangsa dan budaya..sesunggunya hanya Islam yang membolehkan kita berSATU..bukannya rumpun bangsa yang sering digembar-gemburkan hari ini..umpama kata-kata retorik semata..pelik juga kenapa manusia sanggup memperjuangkan bangsanya melebihi agama..sedang yang memuliakan bangsanya adalah agama, bukan kerana bangsa itu semata..pelik sungguh manusia…

Cumanya..agak terkilan dan sedih dengan suasana..kerana yang membuka ‘kedai kopi’ selepas solat berjemaah tadi adalah orang2 Melayu Malaysia Muslim..dikala jemaah yang lain sibuk bersolat sunat mahupun membaca al-quran, terdapat segelintir mereka yang terlebih ‘ramah’ berbuat bising di surau..Allah, ini bulan ramadhan..kalau nak bising sekali pun, pergi la luar surau..jangan kacau orang dalam surau..kalau zaman sahabat, mahu kena pancung oleh saidina Umar kelompok2 ini..

Apa2pun, buat mereka yang terasa..semoga selepas ini kejadian tersebut tidak berulang lagi. Nasihat atas dasar sayang, bukan mencari kesalahan…

Iftar berjalan dengan lancar..para jemaah dihidangi nasi arab beserta ayam golek, kentang, serta pizza arab. Alhamdulillah~ nikmat kegembiraan yang Allah berikan ketika berbuka..selebihnya nikmat tersebut Allah simpan dan akan diberikan ketika bertemu dengan Allah di Alam akhirat nanti..insyaAllah…~

Assalamualaikum.

Sudah menjadi satu kebiasaan kita menyambut peristiwa yang diraikan sekali dalam setahun.Hari Kemerdekaan, Hari Guru, Hari Bapa, Hari Jadi, dan bermacam-macam hari lagi. Tidak dilupakan peristiwa yang berkala dan bermusim, contohnya musim bola sepak Piala Dunia yang diadakan sekali dalam masa 4 tahun.

Namun, kedatangan musim yang bakal tiba ini bukan sembarangan. Ianya musim yang penuh barakah dan rahmah. Ramai orang memanggilnya pesta ibadah oleh kerana limpahan rahmat yang Allah berikan buat mereka yang berlumba-lumba melakukan ibadah. Setiap amalan yang dilakukan dibalas dengan berkali ganda kebaikan.

Itulah dia musim berpuasa, bulan Ramadhan Al-Kareem.

Namun, saya senang menganggapnya sebagai “Madrasah Tarbiyah”…

Umpama sebuah institusi pendidikan, madrasah, berfungsi untuk mendidik pelajar agar tercapai objektif ditubuhkan institusi tersebut. Sekolah aliran sains, sekolah aliran sastera, mahupun sekolah alirann agama, semuanya mempunyai objektif untuk melahirkan graduan yang berkualiti tinggi, selaras dengan bidang pengajian.

Madrasah Tarbiyah ramadhan itu hadir bagi mendidik jiwa, membentuk peribadi mulia, mentautkan hati kepada Pencipta, mengembalikan diri kepada fitrah..

Saban tahun, kita mempunyai azam tahun baru, dan saban tahun juga kita mempunyai azam ramadhan. Pastinya untuk menjadikan ramadhan kali ini lebih bermakna berbanding tahun-tahun lalu. Dengan usia yang makin bertambah, semakin mendekati kematian, semakin matang dalam pemikiran, semakin mencabar menghadapi kehidupan, adalah perlu untuk kita mempersiapkan diri dengan sebanyak ilmu & amal.

“Ilmu itu jika disertai rasa takut kepada Allah, maka itu yang menguntungkan bagimu, jika tidak maka itu bahaya bagimu..”

Ungkapan yang dipetik daripada Syeikh Ibnu Athoillah dalam kitab Al-Hikam.Cukup menjelaskan betapa indikator untuk menentukan sejauh mana keberkatan ilmu yang dimiliki, adalah berdasarkan amalan.

Bagaimana denganmu Ramadhan? Adakah segunung ilmu yang dimiliki cukup untuk menghayati maksud ramadhan? Di kala kita menahan pancaindera dan mengekang nafsu daripada kembali kepada “fitrah yang songsang”?

Gunakanlah kesempatan ini dengan sebaiknya…inilah peluang untuk kembali memperbaiki diri, agar tamatnya pengajian kita di madrasah ramadhan disertai dengan keputusan yang cemerlang. Lebih hebat daripada 1st Class honour. 1st Class Honur di sisi Allah..InsyaAllah..

Beribadah bukan sekadar pada Ramadhan semata-mata,beribadah itu sepanjang masa dan zaman.. jangan hanya semasa Ramadhan ibadah kita lebat, seusai ramadhan ibadah kita tersekat..inilah bulan pemangkin jiwa, penguat rohani, bulan yang diberikan Allah khusus buat HambaNya yang beriman..

Salam Ramadhan Al-Kareem buat semua!!

Wallahua’lam.

Bismillahirrahmanirrahim.

Hampir sebulan berlalu sejak bermulanya musim peperiksaan di University of New South Wales.

Jarak hari yang agak jauh antara satu paper ke paper yang lain membuatkanku ternanti-nanti ketibaanya.

Sungguh penantian itu satu penyeksaan, namun andai penantian itu diisi dengan bermanfaat, pastinya akan membuahkan hasil yang melegakan.

Engineering Mathematics, Thermodynamics, Alhamdulillah..kesemuanya sudah berjaya dilalui dengan sebaiknya. Hanya tinggal satu exam sahaja lagi – Dynamics pada hari Jumaat ini sebelum aku merasai nikmat cuti semester musim sejuk..(takut sebenarnya nak jalan-jalan memandangkan swine flu yang bersifat “pandemic”).

Satu sahaja lagi..

Semoga dicekalkan hati ini ya Allah..dilimpahkan hikmah dan dipermudahkan urusan..

Menjadi orang terakhir yang menduduki exam memang memberikan tekanan dikala rakan2 sudah selesai dengan ujian yang menggerunkan..pastinya terjejas sedikit konsentrasi andai hati ini tidak kuat menghadapi..

ini baru ujian dunia, bayangkan jika diri ini menjadi insan terakhir yang menghadapi perbicaraan di hadapan Allah..di hadapan jutaan manusia yang memandangnya..adakah amalanku cukup banyak agar ku tak bisa menanggung malu yang maha hebat di hadapan Allah?…

“Wahai tuhan yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hati ini pada landasan agamaMU..”

Wallahua’lam.

Bismillahirrahmanirrahim.

Cuaca yang dingin di Sydney sore itu mendamaikan.  Kelihatan dua orang sahabat sebaya, Kazuya & Kazama sedang menghirup udara segar sambil dua gelas “Hot Chocolate” tersedia di atas meja putih dibelakang halaman rumah.

Sambil bersandar di atas kerusi plastik empuk yang dibeli dari IKEA Homebush, Kazama yang sedang tersenyum sendirian mula berbicara..

“Kazaya, katakan satu hari kau nak beli ayam kat kawasan Kingsford. Kedai ayam ada dua sahaja. Ayam kat John’s Butcher lagi murah dari ayam kat TJ Brothers..bukan sebarangan murah tau, dalam 70% diskaun kau dapat..agak-agak ayam mana yang kau nak beli?” duga Kazaya.

Kazaya yang sedikit terganggu konsentrasinya ketika menikmati pemandangan indah halaman rumah 75, Eastern Avenue yang dihisai kerlipan bunga tulip lantas menjawab

“Ah, sudah tentulah aku beli yang murah..dapat jimat..tak kisah la ayam tu kualiti macam mana, asal boleh makan”.

Sambil tersenyum, agaknya itulah jawapan yang diduga oleh Kazama. Lantas dia menjawab tenang.

“Walaupun ayam di John’s Butcher tu tak disembelih manakala ayam di TJ Brothers tu ayam sembelih? Kau tetap nak beli yang murah dan tak halal juga?”, tenang dan tersusun jawapanya..cuba menimbulkan sedikit provokasi dan tidak reaktif dengan jawapan yang diberikan kazaya.

“urm, tapi kita boleh makan makanan ahli kitab kan?”, kazaya cuba menjustifikasi.

“ada ke ahli kitab sekarang nie? dan pengusaha John’s Butcher boleh berikan kepastian berkenaan dengan tukang sembelih ayam mereka ahli kitab?”, kazama mula berhujah tenang.

“Urm, entahlah Kazama…err, kalau darurat takpe kan?”, sekali lagi Kazaya cuba berhujah.

Tersenyum Kazama melihat Kazaya. Lantas dalam hatinya berdoa semoga Allah melimpahkan rahmat & ilmu pengetahuan yang haq ke dalam hati sahabat baiknya itu. Tanpa basa-basi lagi, Kazama memulakan dakwahnya.

“Kazaya, meh aku ceritakan satu peristiwa yang berlaku di zaman rasulullah s.a.w nak?”

“Nak2”, balas kazaya umpama bayi kecil yang mahu diusapkan puting ke dalam mulutnya, begitu bersemangat sekali kazaya dalam mendengar cerita.

“satu hari, ketika mana rasulullah s.a.w mengeluarkan arahan berperang di Tabuk, para sahabat menghadapi konflik antara pergi berperang atau berniaga kerana ketika itu musim Soifiyn (panas), musim yang mana perniagaan berkembang pesat dan maju, hasil-hasil tanaman dan ternakan yang biak, pedagang-pedagang ramai yang datang…tengah-tengah bisness nak maju, tiba-tiba keluar arahan pergi berperang yang mana belum tentu akan kembali dengan selamat atau tidak..dahla jauh pula tu Tabuk dari madinah”, Kazama mula bercerita.

“Urm, analoginya sekarang macam kita yang sedang sibuk uruskan perniagaan berbilion2 ringgit dengan seorang klien, tiba-tiba ada orang ajak kita pergi solat berjemaah?, macam tu ke Kazama?”, Kazuya cuba beranalogi untuk menunjukkan kefahamanya selepas mengikuti usrah bersama Kazama.

“Tepat sekali”, jawab Kazama tersenyum.

“Tahu apa yang para sahabat lakukan? Mereka tinggalkan perniagaan mereka walaupun mereka kekurangan duit. Tahu dari mana mereka dapat duit? Daripada perniagaan mereka pada musim itu. Lantas pergi berperang di Tabuk yang jarak perjalanan dari Madinah ke Tabuk mengambil masa selama satu hari kalau naik bas. Para sahabat dulu mana ada bas,mereka menaiki unta..ditambah dengan musim panas lagi. Agak2 sekarang ini, sanggup tak kita lakukan sebagaimana para sahabat lakukan ketika itu?” soal Kazama, sekali lagi menimbulkan provokasi.

“Alhamdulillah, kerana niat yang ikhlas dalam menegakkan islam, Allah kurniakan mukjizat ke atas rasulullah s.a.w. Kalau ikut sirah, banyak sekali mukjizat yang mucul. Antaranya air keluar dari celah2 jari rasulullah s.a.w, makanan yang sikit, dikumpul2 dalam kain akhirnya jadi banyak, dan bermacam-macam lagi. Mukjizat yang paling besar, bilamana Allah memberikan kemenangan kepada umat islam dalam perang Tabuk. Musuh lari bertempiaran sebelum tentera islam tiba sambil meninggalkan harta-harta perang mereka. Alhamdulillah,lihat.. Allah gantikan dengan sesuatu yang lebih baik kepada kaum muslimin”

“Subhanallah…”, terpacul kalimah suci itu daripada mulut Kazaya.

“Para sahabat sanggup meninggalkan perniagaan mereka kerana mereka telah dididik oleh rasulullah s.a.w untuk sentiasa menjaga kepentingan Allah sebagai yang utama. Dalam kehidupan, redha Allah menjadi satu yang kita mahukan. Alangkah ruginya kalau kita berbuat satu kebaikan, namun Allah tak redha di atas kebaikan tersebut. Di akhirat nanti akan dicampakkan amalan tersebut ke muka kita..itu amalan baik, macam mana pula dengan amalan yang tak baik? Amalan yang bercampur dengan sumber yang haram? Agak-agak Allah nak redha ke atas diri kita atau tidak?”, tenang kata-kata Kazama. Mempraktikkan hikmah dalam berdakwah.

Sambil tersenyum, Kazama menghabiskan kata-katanya

“Sahabatku, jom kita cari keredhaan Allah dalam setiap amalan kita. Jangan kita bunuh roh keredhaan Allah semata-mata kerana ingin menjaga kepentingan harta dunia. Bukankah Allah telah berjanji untuk memberikan bantuan dan nikmat yang melimpah ruah buat hambaNya yang sentiasa berpegang teguh dengan tali Allah?”.

Kazaya terkedu, tunduk dan diam seribu bahasa. Wajahnya terpamir sedikit kesalan..namun jauh dilubuk hatinya berbunga-bunga kegembiraan kerana telah mempelajari sesuatu yang berharga petang itu. Dia akhirnya tersenyum sipu sambil berkata:

“Ha ah, betul tu Kazama..tiba-tiba aku teringat kat ayat yang selalu kau baca dulu setiap kali usrah..”

“Barangsiapa bertaqwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.” (ath-Thalaq, 65: 2-3)

“Haa, betul tu Kazaya..sedap maksud tu..yang penting kene berTAQWA, kena beramal dengan amalan-amalan Islam..”, sebelum Kazama menyambung, Kazaya lantas mencelah

“Jangan sekadar gantung aje buat perhiasan rumah..dah jadi adat melayu kita lah nie..ish2..” sinis Kazaya. Tersenyum sambil mengeleng-gelengkan kepala.

Mereka berdua tersenyum bersama. Sambil minda mula ligat berfikir tentang adat-adat dan kepercayaan Melayu yang karut untuk dibincangkan kemudian.

Wallahua’lam.

Kisah Sawah

Bismillahirrahmanirrahim.

Sebuah sawah padi kepunyaan Pak Nik yang terletak di Pantai Timur semenanjung Malaysia.

Sawah padi yang dijaga dengan cukup rapi, cukup baik dan terpelihara. Diberi baja dan air yang cukup. Padi dibelai bagai menatang minyak yang penuh. Menunggu tibanya musim menuai bagi memungut hasil. Di bina batas, di jaga saliran, bak kata semuanya mengikut peraturan yang sedia termaktub bagi tumbesaran padi yang sihat.

Bagi mengelakkan sawah dimasuki tikus dan serangga perosak, dipagarnya sawah berkenaan dengan sebaik-baiknya. Semuanya demi memastikan kelestarian tumbesaran padi yang sihat yang bakal memberi manfaat.

Tapi sayang, seribu kali sayang….

Kerana sistem perancangan tanah kawasan yang tidak terancang, bertujuan memisahkan kelompok-kelompok sawah dengan garis sempadan, kawasan bendang Pak Nik berkongsi tanah dan sawah dengan Pak Zambry, Pak Noh, Pak Adnan, dan ramai lagi.

Sawah Pak Nik sangat terjaga, tetapi sawah2 disekitarnya? Tidak dibiarkan terjaga, semak merata-rata, makhluk perosak berleluasa. Penjaganya hanya duduk bersilang tiga sahaja sambil mengharapkan untung atas angin yang datang.

Berapa kali dinasihat supaya “jaga” kawasan baik2 mengikut undang-undang yang terbaik, tetap tidak mahu diendahkan.

Samada tidak tahu, atau pura-pura tidak tahu. Bodoh sombong mungkin?

Apabila malam menjelma, muncul tikus2 dari luar kawasan sawah Pak Nik menyelusup masuk ke dalam sawah Pak Nik merosakkan hasil tanaman, habis kesemuanya punah ranah.

Agak sukar menjaga tanaman sekiranya kawasan sekeliling masih rosak dan penuh dengan makhluk perosak

Makhluk perosak yang datangnya daripada kawasan lain. Luar daripada kawasan yang dirosakkan.

Kasihan Pak Nik…namun, itulah lumrah dan hukum alam. Sukar bagi manusia mencapai tahap kesempurnaan yang total kerana manusia itu lemah sifatnya, tetapi tidak mustahil untuk kita berusaha ke arah kesempurnaan.

Begitu juga halnya dengan konsep Amar makruf, nahi mungkar..

Ketepikan isu perkauman, politik, warna kulit, bangsa, mahupun kedudukan..

Selagi mana akidahnya tetap Islam, maka ini menjadi KEWAJIPAN kepada semua…serulah kepada kebenaran, cegahlah kemungkaran..

seandainya ada golongan kita sendiri yang mengecam golongan yang menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran, maka golongan ini sebenarnya merupakan penternak kepada “tikus-tikus” dan makhluk perosak ini tadi…

Dimanakah sumbangan kita terhadap Islam?

Wallahua’lam

Bismillahirrahmanirrahim.

Saat dan ketika ini, musim peperiksaan akhir semester bagi universiti-universiti di Australia bakal bermula. Jadual peperiksaanku kali ini agak fleksible dan renggang jika hendak dibandingkan dengan semester lalu. Berikut merupakan jadual peperiksaan yang bakal dihadapi semester ini:

Engineering Mathematics MATH2019 – 12 June

Thermodynamics MMAN2700 – 22 June

Engineering MMANMechanics – 26 June

Tekanan peperiksaan yang dihadapi, bagaimana pula dengan tekanan peperiksaan ketika di akhirat nanti? Allah, terasa diri ini masih belum cukup bersedia lagi~

Ketika sibuk menghadapi peperiksaan, muncul pula masalah berkenaan dengan rumah. Alhamdulillah, rumah baru sudahpun dapat, tinggal hendak pindah sahaja lagi..

Buat rakan2 seperjuangan sekalian, selamat menempuh peperiksaan akhir semester walau dimana kalian berada..Usaha dan Tawakal, merupakan pakej lengkap dalam menempuhi peperiksaan..seeru a’la barakatillah~ =)

Wallahua’lam.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.